Èxit del programa de seguiment telefònic post alta del pacient de cirurgia ambulatòria

10/01/2023

Els resultats del control permeten detectar noves necessitats en el postoperatori i implantar mesures com l’adaptació de la pauta d’analgèsia.

Passadís de la Unitat de Cirurgia Ambulatòria

En els últims anys, hem assistit a un increment de processos majors dins de la cirurgia ambulatòria i moltes de les cirurgies de curta estada han passat a fer-se sense ingrés. El personal de la Unitat de Cirurgia Ambulatòria de l’Hospital de Barcelona, davant d’aquest fet, va iniciar l’any 2018 un seguiment telefònic de l’evolució dels pacients un cop han rebut l’alta i tornen al domicili.

Les persones incloses en el control són els pacients post operats de cirurgia general (hernioplàstia i proctologia), pediatria, otorrinolaringologia i cirurgies de mama, ortopèdica o d’espatlla.

El control posterior a la cirurgia ambulatòria es fa mitjançant una trucada de la infermera al pacient que té per finalitat valorar diferents paràmetres relacionats amb el dolor, el compliment de la pauta analgèsica, l’estat general, els problemes en la zona quirúrgica i la detecció de signes d’alarma, a la vegada que s’aprofita el moment per resoldre possibles dubtes que el pacient pugui tenir.

L’estudi de les dades recollides des d’octubre de 2021 fins a octubre de 2022 mostra que, segons les 352 trucades realitzades durant aquest període, el 84% dels pacients va valorar la iniciativa molt positivament. Així mateix, es van detectar un total de 67 incidències, majoritàriament relacionades amb el dolor durant les primeres hores, és per això que s’ha instaurat una adaptació de la pauta d’analgèsia per part del metge responsable, tant abans de l’alta com a domicili.