Nous serveis per a una atenció perinatal integral

07/02/2023

Els cursos de preparació per al naixement, els grups de suport a la lactància i els tallers de sòl pelvià se sumen a l’àmplia oferta de l’Hospital de Barcelona per donar atenció integral a l’embarassada i el nounat.

Dona embarassada

El passat 23 de gener, dins del seu cicle de sessions de dilluns, l’Hospital de Barcelona va acollir la presentació dels nous serveis complementaris de l’àrea maternoinfantil posats en marxa recentment. El seu extens ventall –sales de part, sala de part natural, lliure elecció d’obstetra, pla de part personalitzat, consulta d’embaràs de risc (CERI), disponibilitat d’UCI materna i UCI neonatal, programa NADO...– incorpora tres noves iniciatives: cursos de preparació pel naixement (acompanyament durant totes les fases de l’embaràs i empoderament sobre el procés, el part i els primers dies del nadó), grups de suport a la lactància (suport a càrrec d’expertes certificades en els problemes de la lactància) i tallers de sòl pelvià (tonificació de la musculatura per prevenir problemes d’incontinència urinària).

Tot l’equip d’atenció a la dona i al nounat de l’Hospital de Barcelona està implicat en el funcionament d’aquests cursos i tallers. Ser un hospital d’alt nivell de complexitat possibilita interaccionar amb professionals amb el més alt grau de coneixement, com anestesistes, neonatòlogues, llevadores... A més, ajuda a conèixer el centre i les seves instal·lacions perquè, si s’opta per parir-hi, tenir més familiaritat i confiança amb l’entorn, un aspecte important ja que el moment del part i els primers dies de vida del nounat poden crear cert nerviosisme.

Segons tots els estudis, la llet materna és el millor aliment per al nadó i les mares precisen d’un recolzament de qualitat i amb formació actualitzada per part dels serveis de salut i dels professionals sanitaris. Aquest és el motiu per oferir un taller i un grup de suport a la lactància que puguin resoldre tots els dubtes. Els beneficis que aporta són múltiples per al nadó, la mare i la societat en general. Per al nadó, disminueix el risc de mort sobtada, d’infeccions respiratòries, gastrointestinals i urinàries i, a llarg termini, el risc d’asma, malaltia celíaca, obesitat, càncer, diabetis mellitus i esclerosi múltiple. Per a les mares, es disminueix el risc de l'hemorràgia postpart i la depressió, osteoporosi en l’edat adulta, malalties cardiovasculars i càncer d’ovari i úter. I per a la societat és un estalvi de residus que afavoreix la protecció del medi ambient.

Respecte al sòl pelvià, l’oferta de l’Hospital de Barcelona és molt àmplia. Promoció d’hàbits saludables per prevenir disfuncions, consell dietètic i recomanació de pes durant l’embaràs, coneixement de l’anatomia i la fisiologia, entrenament muscular, etc. És important ensenyar que els exercicis del sòl pelvià es poden integrar a les activitats de la vida quotidiana.

La recomanació general és que les mares iniciïn els tallers en el segon trimestre de gestació, treballant de manera precoç els entrenaments físics amb tècniques de gimnàstica específica i entrenament respiratori combinat amb tècniques de relaxació. Després, es continua amb recomanacions per als diferents tipus de part, alletament i cures del nadó. Ja al final es treballen les diferents postures a utilitzar durant la dilatació, expulsiu i el postpart.