"Els tractaments actuals del càncer de pulmó han millorat molt els resultats en eficàcia"

07/12/2021 - 13:46

Actualització en el tractament del carcinoma de pulmó, a càrrec del Dr. Enric Carcereny

Dr. Enric Carcereny

El passat 4 de novembre, es va realitzar a l'Hospital de Barcelona la conferència sobre "Actualització en el tractament del carcinoma de pulmó", a càrrec del Dr. Enric Carcereny, metge del Servei d'Oncologia d'Assistència Sanitària. La sessió s'emmarca en el programa docent del centre, amb cites periòdiques amb experts de diferents especialitats. Aprofitant l'ocasió, el Dr. Carcereny respon algunes preguntes clau sobre el càncer de pulmó.

A grans trets, quines són les novetats en el tractament del carcinoma de pulmó que presenta a la sessió d'avui?

Bàsicament, les novetats en el tractament del càncer de pulmó es basen en la medicina personalitzada. Actualment, el tractament sistèmic del càncer de pulmó és molt variat. En funció de diferents variables clíniques, patològiques i moleculars, triem el millor tractament per al pacient amb teràpies tan diferents com la immunoteràpia, la quimioteràpia o els tractaments dirigits.

Per tant, la immunoteràpia i els tractaments adreçats a grups seleccionats de pacients són actualment les principals línies de recerca en càncer de pulmó?

Sí, actualment s'investiga molt en teràpies dirigides per a alteracions moleculars poc freqüents, com tractar els malalts a la progressió tant de tractaments dirigits com immunoteràpia i el paper d'aquests tractaments en estadis inicials.

El càncer de pulmó és el que més mortalitat provoca, per davant de qualsevol altre. El tabac continua sent el principal causant?

Més del 80% dels càncers de pulmó es relacionen amb el tabac, la seva incidència seria molt inferior si no hi hagués tabac. No obstant això, hi ha carcinògens relacionats amb la feina que es realitza, factors genètics o ambientals com el radó.

La quimioteràpia és el tractament més habitual per combatre la malaltia, amb bons resultats que compensen possibles efectes secundaris. Quins avenços hi ha en aquest camp?

Hem millorat en el tractament de suport que es dona per minimitzar els efectes secundaris i hem après a combinar-lo amb immunoteràpia per tenir millors resultats.

Què recomanaria a un pacient recent diagnosticat de càncer de pulmó? Es pot parlar de curació?

Li diria que tingui confiança en el seu oncòleg i que els tractaments actuals han millorat molt els seus resultats en eficàcia, quan es classifica bé el càncer de pulmó. Actualment, en malaltia avançada tenim un 15% de pacients vius als 5 anys, impensable fa uns anys. No sé si podem parlar de curació en aquesta situació, però si no ho és se li acosta.